مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21049 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چرا راه عرفان خطرناك مي باشد و كار هر كسي نيست كه اين راه را پي بگيرد؟ چگونه مي توان اين راه را پي گرفت؟

زياد بوده اند كساني كه از پيروان قرآن واسلام به شمار مي رفته اند و قدم در طريق سلوك گذاشته و مجاهدتهاي طولاني هم داشته اند، ولي به جهت عدم تعبّد كامل در برابر قرآن و اسلام و به جهت دخالت دادن آراء و نظرهاي خود و ديگران، به انحراف كشيده شده و در معرض خطرات اين راه قرار گرفته و به لغزشها و ضلالتها افتاده اند و خود نيز توجه به انحراف خود نداشته و به عكس، خود را در صراط مستقيم دانسته و از هدايت يافته ها پنداشته، و غير خود را در گمراهي و يا در جهل از آنچه آنان نايل گشته اند به حساب آورده و با همين پندارها عمر خود را سپري كرده اند و طبعاً موجب به انحراف كشيده شدن كساني نيز شدهاند.

استاد شجاعي در كتاب مقالات به اين نكته اشاره كرده اند و در بحث طلب فرموده اند كه مشكل سالكان و عارفاني كه به زعم خود قدم در راه مسير و سلوك الي ا... نهاده اند و بعد از مدتي دچار انحراف گشته اند اين است كه طلب حقيقي نداشته اند. يعني مي پنداشته اند كه خواهان رسيدن به كمال حقيقي هستند و طالب واقعي اهداف عرفاني اند اما در نيمه راه به انحراف افتاده اند و معلوم شده كه آنچه مي پنداشتند خيال باطلي بيش نبوده است.

و آنچه براي سالك الي ا... ضرورت دارد و مسأله اصلي و اساسي است همان تبعيّت كامل از قرآن و اسلام و تعبّد كامل است. در اينجا چه بهتر كه در آيه 153 سوره انعام دقت كنيم. در اين آيه مي فرمايد : و اِنَّ هذا صراطي مستقيما فاتّبعوه و لاتتّبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله ذلكم وصيّكم به لعلكم تتقون، ترجمه : (واين كه اينست صراط مستقيم من، پس تبعيت از آن بكنيد و از تبعيت كردن از راههاي ديگر بپرهيزيد كه شما را از صراط مستقيم بازداشته و پراكنده مي كند بدانيد اين توصية خداي متعال است به شما، باشد كه راه تقوا را در پيش بگيريد.

دقت و تفكر در آيه شريفه را به عهده شما دوست عزيز مي گذاريم.

و اما چگونه مي توان در اين مسير وارد شد :

اولاً : سالك الي ا... بايد همة آنچه را كه از جانب خداي متعال ابلاغ گرديده، به همان نحوي كه بيان شده است ياد بگيرد و علم و اطلاع كامل داشته باشد و در تحصيل علم و اطلاع كامل هيچگونه سستي نداشته و در آن راه، مجاهدت پي گير و كامل نموده و در اين مجاهدت، كه آن را مجاهدت علمي مي ناميم هر چه مي تواند سعي كند تا طريق الي ا... را به خوبي و به نحو صحيح و جامع و به همان صورت كه از جانب خداي متعال ارائه شده است بشناسد.

امام باقر( مي فرمايند : الكمال كل الكمال التفقه في الدين و الصبر علي النائبه و تقدير المعيشه (1) ترجمه : (كمال يك انسان و نهايت كمال او علم و بصيرت و تفقه در دين است و صبر داشتن در بلا و گرفتاري و ميانه روي در اقتصاد در زندگي.

ثانياً : عمل كردن به مقتضاي علم است.

منابع و مآخذ :

1. اصول كافي، ج1، حديث4

* مقالات، ج1، استاد شجاعي، ص76 و...

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.